/  Design   /  DOMENICO OREFICE

DOMENICO OREFICE

WYWIAD Z PROJEKTANTEM DOMENICO OREFICE:

Wychowałem się w Mediolanie, w dzielnicy Barona w pobliżu Navigli, kiedy ten obszar nadal należał do przedmieść miasta, w szczęśliwym i szczęśliwym miejscu, ponieważ jest otoczony zielenią, blisko wsi i przyrody. Zacząłem robić graffiti i sztukę uliczną, studiując projektowanie produktu na Politechnice w Mediolanie. Zawsze odczuwałem potrzebę wyrażenia swojej tożsamości i w każdym okresie mojego życia było medium, które mi na to pozwalało.

Pracownię założyłem, gdy byłem bardzo młody, w 2010 roku i miałem szczęście pracować jako dyrektor artystyczny, zajmując się katalogami, stoiskami i wizerunkiem niektórych marek włoskich i zagranicznych. To był świetny poligon do zrozumienia wagi obrazu, który przekazuje produkt. Właśnie z tego powodu przywiązuję dużą wagę do zdjęć moich obiektów, którymi osobiście się zajmuję i które uważam za końcowe ogniwo, które przekazuje całą ścieżkę dotychczasowych badań.

DOMENICO OREFICE | Photograohy: GIOVANNI GASTEL

Domenico, jaka jest twoja misja?

Czuję się jak projektant-rzemieślnik, a moim celem jest kontynuowanie moich projektów i współpracy, rozwijanie osobistych ścieżek zapoczątkowanych kilka lat temu i próba tworzenia nowych. Nie jest dla mnie ważne, aby pracować w wymiarze przemysłowym lub rzemieślniczym, ważne jest, aby znaleźć odpowiednich ludzi do współpracy i z tego spotkania, stworzyć dialog, który prowadzi do wiedzy i pomysłów. To jeden z aspektów, który najbardziej lubię w mojej pracy: aspekt chóralny i współdzielenia. Moim celem jest udostępnienie mojego planowania tym, którzy podzielają ideę projektowania jako silnej dźwigni innowacji do zmiany.

PHOTO FROM DOMENICO OREFICE | MULINO

Kiedy pracujesz nad projektem, od czego zaczynasz?

W moim podejściu czuję się silny zarówno jako element techniczny / analityczny, jak i ekspresyjny / kreatywny, który w dialogu nabiera formy i daje początek procesowi wyrażającemu złożoność rzeczywistości. Mogę zacząć od materiału, od technik modelowania materiału lub od podanych ograniczeń projektowych i dotyczy to zarówno produktu, stojaka, jak i katalogu.


I CRUDI | Photography: PAOLO BELLETTI

Jak zdefiniowałbyś swój styl?

To coś więcej niż styl – w moich produktach odnajduję powtarzające się elementy, które razem wyrażają złożoność otaczającego nas świata i nadają tym projektom wartość, a także potrafią sprawić, by docenili je ludzie, którzy ich dotykają i używają. Może to być element materialny, formalny lub funkcjonalny. Przedmioty zamieszkuje wewnętrzne napięcie, które popycha różne elementy do pozostania razem i to w tej walce tworzy się ich kompletność.


SALVADANE | Photography: PAOLO BELLETTI

Co Cię inspiruje?

Inspiracja to coś, co zadomowiło się w nas od dzieciństwa, które z biegiem lat uległo rozwarstwieniu. Może to pochodzić ze wspomnień, osobistych uczuć lub atmosfery na zdjęciach lub z projektów architektonicznych. Dla mnie może pochodzić z najróżniejszych dziedzin, na przykład ze słuchania muzyki czy dzieła sztuki. Obserwowanie tych obszarów łączy mnie z teraźniejszością. Żyjąc w teraźniejszości, współczesność jest bardzo ważna, dlatego inspiracja ma osobiste podstawy, w które zawsze wpadałam dzisiaj i obserwowanie tego, co dzieje się na świecie, w kulturze i w aspektach społeczno-ekonomicznych.

Jaki jest Twój ulubiony projekt do tej pory i dlaczego?

Projekt „Le Terre”, zaprezentowany w 2019 roku w Edit Napoli, był procesem poszukiwania i przywracania dawnych tradycji rzemieślniczych i archaicznych materiałów, takich jak terakota, surowa ziemia i bawełniana celuloza, które zajmują się rzemieślniczą produkcją papieru. Ten ostatni materiał jest produkowany przez Milleforma, włoski startup, który wykorzystuje ten patent do produkcji paneli dźwiękochłonnych i które pod koniec swojego cyklu życia mogą rozpuszczać się w wodzie i powracać do celulozy w celu wytworzenia papieru. Materiały te zostały wykorzystane do wykonania limitowanej edycji przedmiotów codziennego użytku. Ten projekt, wychodząc od międzynarodowego skupienia się na radykalnych materiałach do odzyskiwania, był odpowiedzią, która dotarła do początków naturalnych materiałów w naszej historii.

CHARTA | Photography: PAOLO BELLETTI

Jaki element decyduje o powodzeniu projektu?

Jak powiedziałem, sukces projektu polega na obserwowaniu kontekstu, w którym żyjemy, i reagowaniu na potrzebę, którą w tym momencie inni ludzie odczuwają i którą podzielają. Z tego narodził się projekt amfor „le Giare”, zaprojektowany w 2019 roku, który jest odpowiedzią na moją potrzebę powrotu, aby dotknąć materiału i go poczuć, uczucie wspólne dla wielu osób w naszej historycznej fazie, tak przeładowanej technologicznymi bodźcami.

LE GIARE | Photography: PAOLO BELLETTI

Zostały one wyprodukowane w historycznym piecu Curti w Mediolanie, który znam od dziecka. W tym piecu nauczyłem się od niektórych mistrzów, jak modelować ceramikę i dzięki tym różnym projektom narodziły się i te amfory zostały wykonane przez mistrza tokarza z dużymi umiejętnościami.

CURTI TILES | Photography: PAOLO BELLETTI

Dokonano tego na tokarce, przerywając ciągłość kształtu i jego modelowania.

LE GIARE BY DOMENICO OREFICE

Dlatego musi być wykonany w kilku częściach, a do tego wymagana jest duża wiedza zarówno w zakresie jego produkcji, jak i łączenia różnych elementów. Jej kształt jest wynikiem tego procesu, który czyni je wyjątkowymi w swoim rodzaju i dlatego pomimo odwołań do klasycyzmu i tych proporcji amfory te zrywają z przeszłością, by stać się czymś nowym. W 2018 roku, ponownie w tym tak pełnym historii piecu, ruszył projekt „Man de Milan” (Mani di Milano), prezentowany na Salone Satellite podczas Salone del Mobile 2018. Projekt, który rozwinął się w badaniach różnych rzeczywistości w Region Lombardii, nawiązując różnorodną współpracę, a także z Fornace Curti, ze stolarzami rzemieślniczymi w Brianza, producentami tkanin i dywanów, z którymi nawiązano współpracę, która trwa do dziś i ewoluuje.

Nad czym w tej chwili pracujesz?

W 2020 roku dużo pracowałem z materiałami kamiennymi, co stanowi kontynuację moich poszukiwań materiałowych w eksploracji „klasycznych” procesów, czego efektem jest kolekcja „Cava” firmy Alfaterna Marmi. Pierwszym dziełem prezentowanym na targach edycji limitowanej Edit Napoli jest talerz owoców, który chce przełamać formalny klasycyzm obróbki marmuru. Zainspirowany naturalnym materiałem, jest perforowany jak kamień zniszczony przez elementy atmosferyczne, przenosząc techniczną obróbkę przecinaka mechanicznego i rzemiosło na najwyższy poziom. Dużo pracując nad powierzchnią materiałów, prowadzę też zbiórkę tkanin i rozpoczynam nową współpracę w świecie mebli.

CAVA di ALFATERNA MARMI

W jakim kierunku podąża świat designu?

We Włoszech kultura projektowania jest głęboko zakorzeniona dzięki swojej wspaniałej historii i wciąż bardzo silnej teraźniejszości, podczas gdy w pozostałej części świata projektowanie specjalizuje się albo w kierunku ultra-technicznym i naukowym, albo w kierunku powrotu do swoich początków, z małymi lokalnymi produkcjami, zwracając uwagę na bardziej zrównoważony makrosystem, który zapewnia utrzymanie lokalnym produkcjom. Z pewnością ten okres jest bardzo złożony i w naszym społeczeństwie mają miejsce wielkie wstrząsy, tak jak natura od jakiegoś czasu daje nam silne sygnały. Wstrząsy, których doświadczamy, z pewnością doprowadzą do ważnych zmian i w niedługim czasie wszyscy będziemy zmuszeni być ich bardziej świadomi. Rola projektanta staje przed wielkim wyzwaniem: być coraz bardziej jedną z przewodnich ról między człowiekiem a technologią, między człowiekiem a postępem, powracając do roli aktywnej, pragmatycznej i politycznej.

Website:

https://www.dostudio.org/

Instagram:

https://www.instagram.com/domenicoorefice_studio/

Leave a Comment

LA GALLERIA

The magazine for Italian Fashion & Design lovers.

 

CONTACT US

mail@lagalleria.pl

Pick a language: