/  Design   /  GIULIA COSENZA

GIULIA COSENZA

WYWIAD Z GIULIĄ COSENZA:

Jestem włoską projektantką, zajmuję się również ceramiką, pochodzę z Mediolanu, a obecnie mieszkam w Rotterdamie. Moje prace obejmują zarówno ceramikę na kole, jak i ręcznie robione przedmioty, od małych przedmiotów codziennego użytku po kultowe przedmioty, które łączą funkcjonalność i artystyczną ekspresję. Lubię tworzyć elementy, które mogą mieć dyskretną, ale i rzeźbiarską obecność w środowisku domowym.

Skąd wzięła się Twoja pasja?

Moją pasją zrodziła się z rozumienia piękna jako sposobu myślenia. Zawsze fascynował mnie sposób, w jaki design może przełożyć kreatywność na przedmiot i sprawić, że abstrakcyjne koncepcje są nie tylko widoczne, ale także dotykalne. Prawdopodobnie dlatego początkowo zwróciłam się do ceramiki: miałam silną potrzebę nadania kształtu swoim myślom i materializacji moich pomysłów.

GIULIA COSENZA PHOTOGRAPHED BY ALBERT TAKASHI RICHTERS

Jaka jest twoja misja?

Moją misją jest podkreślenie materiału w jego naturalnym wyrazie, ale także próba odkrywania i poszerzania jego granic bez uprzedzeń. Jednocześnie chcę umieścić swoją pracę między sztuką a rzemiosłem. Jako kobieta wiem, jak czasami pomija się aspekt pracy, często kojarzony głównie z męską postacią rzemieślnika. Uważam natomiast, że tworzenie jest istotną częścią pracy z ceramiką i na pewno moich badań artystycznych.

Kiedy pracujesz nad projektem, od czego zaczynasz?

Z materiału: bardzo lubię badać lokalną kamionkę i inspirować się kolorami i fakturą konkretnego miejsca. Kilka lat temu miałam okazję zostać i stworzyć kilka dzieł w trzech różnych regionach Japonii, gdzie nauczyłam się zwracać uwagę na kontekst i piękno możliwości wkomponowania w otaczający krajobraz dzięki zastosowaniu lokalnych materiałów.

Jak zdefiniowałabyś styl swoich kreacji?

Prosty, rzeźbiarski, często powiązany z eksploracją form i ulepszaniem „naturalnego” materiału.

TERRACOTTA WORKINPROGRESS HANDBUILT SERIES BY GIULIA COSENZA

Co Cię inspiruje?

Ogólnie rzecz biorąc, sam materiał i nieskończone możliwości, jakie może zaoferować lepki i wilgotny kawałek ziemi, pozwalają stworzyć elementy o określonych, eleganckich i wyrafinowanych liniach. Ogromnym źródłem inspiracji jest dla mnie również architektura: proste i czyste kształty, wzmocnione ich interakcją ze światłem i cieniem, odgrywają ważną rolę w mojej pracy.

Czy jest lub był ktoś lub coś, co miało wpływ na twoją pracę?

Moja edukacja uniwersytecka była związana z architekturą i projektowaniem. Postać, którą zawsze ceniłam, to Lina Bo Bardi. Jej twórczość zawsze była dla mnie źródłem inspiracji dla jej dramatycznej konkretności, pracy opartej na materiałach, często ubogich, które z pięknem i oryginalnością naginają się do potrzeb formalnych i funkcjonalnych.

Jakie cechy powinien mieć projektant?

Wyobraźnia, świadomość i wytrwałość. Szczególnie przy pracy z materiałem takim jak ceramika niezbędna jest cierpliwość i wolna praca. Uważam, że dla projektanta najważniejsza jest świadomość: świadome tworzenie prac daje nie tylko ciekawe efekty estetyczne, ale także etyczne i trwałe.

G. X MONOMIO – My Heroines – (pictures by Albert Takashi Richters)

Jaki jest Twój ulubiony projekt do tej pory i dlaczego?

Jednym z moich ulubionych projektów jest seria waz, które wykonałam dla siebie, jako projekt z własnej inicjatywy w 2019 roku, zainspirowany miejscem, które miałam przyjemność odwiedzić jakiś czas temu, Muralla Roja zaprojektowanym przez architekta Ricardo Bofilla. Kompleks architektoniczny charakteryzuje się prostymi, ale zabawnymi geometrycznymi kształtami i mocnymi kolorami, które nadają mu ikoniczny wygląd i „malują” wszystko dookoła. Dlatego zdecydowałam się pracować z ceramiką i porcelaną w neutralnych kolorach, aby elementy mogły zawierać rzeźbiarskie detale i odzwierciedlały otaczające kolory. W grze światła i cienia wazony stają się płynną obecnością, nieustannie ewoluując zgodnie z ruchem słońca i kolorami otaczającego środowiska. Zakrzywione i miękkie linie wazonów, hołd dla kobiecego ciała i stanowiące kontrast z prostymi i kanciastymi elementami budynku, generują radosne napięcie kształtów. Z tego pierwszego eksperymentu narodziła się najnowsza kolekcja, która jest obecnie w sprzedaży na Monomio.it, gdzie odkrywam podobne sylwetki, ale ponownie odwiedzam My Heroines, małą serię ekskluzywnych wazonów wykonanych w limitowanej edycji. Każdy wazon jest wyjątkowy i nazwany na cześć kobiety, która inspiruje i motywuje mnie w życiu.

Jak kształtuje się Twój proces twórczy?

Zaczyna się od materiału i daje się wciągać rękami w kształty. Pracuję bardzo intuicyjnie i często bez zbyt określonego planu.

Nad czym w tej chwili pracujesz?

Od jakiegoś czasu mniej pracuję na tokarce, a bardziej na ręcznie budowanych elementach formowanych w całości ręcznie przy pomocy bardzo niewielu narzędzi. Jakiś czas temu uczestniczyłam w rezydencji warsztatowej w górach Rif w Maroku (dzięki stowarzyszeniu Ard Artisans), ucząc się technik przetwarzania przodków, które kobiety z tego obszaru praktykują od niepamiętnych czasów. Lubię zgłębiać koncepcję „usuwania”, pracować z absolutnym minimum i tworzyć, polegając w jak największym stopniu na swoich narzędziach, twoich rękach.

W jakim kierunku zmierza świat designu?

Mam coraz większą nadzieję w kierunku świadomości. Uważam, że ważne jest, aby nigdy nie przestawać eksperymentować z nowymi sposobami tworzenia, które są zrównoważone z ludzkiego i środowiskowego punktu widzenia.

G. X MONOMIO – My Heroines – (pictures by Albert Takashi Richters)

Instagram:

https://www.instagram.com/cosenza.giulia/?hl=pl

LA GALLERIA

The magazine for Italian Fashion & Design lovers.

 

CONTACT US

mail@lagalleria.pl

Pick a language: